A „112” buktatói — Mentő, Rendőrség, Tűzoltóság egy helyen??
Írta: Szeitz Tibor (logikuselsosegely.hu)
2018 évvége óta vidéken már nem elérhető a 104, a Mentők közvetlen hívószáma. Ha valaki mégis ezt tárcsázná, akkor a hívása automatikusan átirányítódik a 112-es segélyhívó központba. Ugyanitt lehet kérni rendőrt, tűzoltót, vagy akár orvosi ügyeletet is, ha bárki testi épsége, vagy anyagi javai váratlanul veszélybe kerülnek. Ennek sajnos nem csak előnyei vannak.
De nézzük mit is ír magáról a 112.hu:
„A 112 egy egységes európai segélyhívószám, amely rendelkezésre áll és ingyenesen hívható mind vezetékes, mind mobiltelefonról bárhol az Európai Unióban, sőt szinte az egész kontinensen.
Mikor kell hívni a 112-t?
A 112-t csak és kizárólag emberi életeket, környezetet veszélyeztető baj (tűz, baleset, bűncselekmény, természeti katasztrófa), azaz veszélyhelyzet esetén szabad hívni.
Hívja a 112-t a mentők, tűzoltók vagy rendőrök beavatkozását igénylő helyzetekben, például ha súlyos közlekedési baleset tanúja, lát egy lángokban álló épületet, vagy észreveszi, hogy épp betörnek egy házba!
Ne hívja a 112-t, ha forgalmi információkat, időjárás-jelentést, vagy egyéb, általános tájékoztatást szeretne kapni! Az indokolatlan hívások túlterhelhetik a rendszert, veszélybe sodorva azoknak az életét, akik valóban a készenléti szervek segítségére szorulnak.”
Soha ne hívja a 112-t beszélgetési célból vagy rosszindulatból! A 112 indokolatlan hívása szabálysértésnek minősül és pénzbírságot vonhat maga után!”
Eddig a hivatalos leírás. Ami korrekt, csak kissé hiányos. Továbbra sem költöztek egy helyre a különböző segítő szervek. Csupán egy közös telefonközponton keresztül lehet őket elérni. Így olcsóbb a rendszer fenntartása, és egyszerűbbé teszi a hívószám megjegyzését. Ráadásul a külföldi turisták is ismerik.
De!! Ennek bizony súlyos ára van! Mivel a 112, az országban csak két helyen van (Szombathely és Miskolc), ezért az ország nagy részében nulla helyismerettel rendelkeznek. Nekik semmit nem mond “Kisfoktő, Helvécia, vagy Tételalja”. Sőt, szerintem a központban dolgozó több száz telefonszolgálatos még azt sem tudja, hogy az ország melyik részén van pontosan Kalocsa, vagy éppen Karcag.
És éppen ezért kell minden felmerülő kérdésre a lehető legpontosabban válaszolni, még egy ilyenkor indokolt, felfokozott idegállapotban is. Mert bizony halt már meg beteg azért, mert félrehallás miatt, Abony helyett, pl. Adonyba indítottak mentőt…
Ráadásul első körben a bejelentő nem is tud szakemberrel beszélni. Csak egy “központossal”, aki viszonylag részletesen kikérdezi. Ezután vagy továbbkapcsolja a kívánt szervek felé a bejelentőt, vagy elköszön tőle, és ő maga hívja fel őket, hogy nekik is átadja a történteket. Emiatt több híváson (és kézen) keresztül jut célba az információ. Ez jelentős időveszteséget is generál a segítség elindulásánál. Joggal okozhat feszültséget az emberekben, ha emiatt még városon belül is csak 10-15 perc alatt ér ki a mentő, tűzoltó.
Összesítve: jó ha tudjuk, hogy van jó, és (emberileg mindenképpen) rossz oldala is az új rendszernek. Ennek hátrányait azzal tudjuk csökkenteni, ha nem csak várjuk a megmentőinket, hanem addig, mi magunk is aktívan részt veszünk a bajbajutott ember, környezet, vagy vagyontárgy megmentésében.
Értéket, sőt életet menthet a megfelelő hozzáállásunk. Ne a véletlenre bízd!
Talpraesettséget és tettrekészséget kíván: Szeitz Tibor, „Logikus Elsősegély oktató”!